sâmbătă, 21 februarie 2009

Clasa medie se trateaza in clinici private

Portretul-robot al pacientului: 33-55 ani, venituri peste 400 euro/luna

Serviciile medicale private puse la dispozitia clientilor romani, care dispun de ceva resurse financiare, prin intermediul spitalelor sau clinicilor de profil, incep sa faca parte, din ce in ce mai vizibil, din peisajul autohton. Afaceri de milioane de dolari si zecile de mii de pacienti care le trec pragul fac din companiile care activeaza pe aceasta nisa castigatori importanti.

9.000 de pacienti noi pentru Euroclinic in 2006

Primul spital privat din Romania, Euroclinic Bucuresti, mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de cinci milioane de euro, dublu fata de 2006, a declarat, pentru Curierul National, Bogdan Pana, Commercial Manager Euroclinic Bucuresti. Anul trecut spitalul Euroclinic a inregistrat venituri totale de 7,5 milioane de lei, in crestere cu peste 300% fata de anul 2005. Euroclinic a inceput cu o investitie intiala de peste 10 milioane de euro si a continuat sa investeasca in continuare in aparatura si echipamente performante.
In 2006, portofoliul Euroclinic s-a imbogatit cu aproape 9.000 de pacienti noi, din care mai mult de o treime sunt si asigurati Medisystem.In primele luni ale anului 2007, Euroclinic a inregistrat un numar de 5.500 de pacienti care au beneficiat de servicii medicale.
"Prognozam pentru anul 2007 cel putin o dublare a numarului de pacienti comparativ cu 2006, dar cifrele inregistrate in ianuarie si februarie 2007 par sa ne convinga ca vom depasi aceasta estimare", a precizat Pana.

Memorial Hospital va salta afacerile MedLife

Compania de servicii medicale private MedLife, care a inaugurat in ianuarie Life Memorial Hospital, cel mai mare spital privat din Romania, se asteapta sa obtina in 2007 o cifra de afaceri de 10,5 milioane de euro, cu 40% mai mare decat cea inregistrata in 2006 si cu 20% peste cresterea asteptata pentru acest an pentru piata serviciilor medicale private, care va fi in medie de 15-20%, ne-a declarat Mihail Marcu, presedintele MedLife.
"Cresterea cifrei de afaceri se va baza pe veniturile obtinute ca urmare a deschiderii spitalului Life Memorial Hospital, atragerii de noi clienti, dar si ca urmare a deschiderii de noi clinici si spitale in tara. Pe langa aceasta, activitatea de asigurari de sanatate
derulata prin AsiLife, care, desi nu este inclusa in bugetul MedLife, va aduce un aport de clienti corporativi business-ului medical", a precizat Marcu.
Life Memorial Hospital, care a suportat investitii de 10 milioane de euro, este primul dintr-o serie de sase spitale si clinici care vor fi construite pana in 2008. Excluzand costurile aferente aparaturii, valoarea totala a investitiei companiei in cele sase unitati medicale se ridica la 25 de milioane de euro. "Pentru 2010 estimam ca vom ajunge la o cifra de afaceri de 35 milioane euro, considerand un volum total de investitii de 45 milioane euro", a afirmat presedintele MedLife.

Expansiune peste hotare

Dupa Romania, MedLife si-a anuntat intentia de a opera in Chisinau si Belgrad. Alegerea celor doua locatii a fost facuta in urma studierii pietei imobiliare si a pietei medicale potentiale din tarile limitrofe Romaniei, incluzand Moldova, Serbia, Ungaria, Bulgaria si Ucraina. "In acest moment suntem in faza de aprobare a proiectelor pentru Chisinau si Belgrad. Investitiile pe care le prognozam pentru Chisinau se ridica la 3 milioane euro, iar pentru Belgrad la circa 4-5 milioane de euro, proiectele fiind dezvoltate pe acelasi concept: Hyperclinica si Life Memorial Hospital", a subliniat Marcu.
In prezent, Medlife detine in Bucuresti o cota de piata de 15-20%, pe segmentul serviciilor medicale private, iar la nivel national 2-3%. "Inaugurarea retelei de spitale si hyperclinici MedLife din tara, prin care vom oferi servicii medicale integrate, va conta foarte mult si speram ca in 2007 sa ajungem la o cota de piata de circa 10% la nivel national", a spus presedintele MedLife. Evolutia cotei de piata pana in 2010 va depinde, printre altele, de ce jucatori vor aparea pe piata in urmatoarea perioada, de investitiile ce vor fi facute in domeniu de concurenta, a explicat Marcu.

Potentialul pietei este de 1,5 miliarde euro

Dimensionarea pietei serviciilor medicale este extrem de dificila, deoarece in Romania nu exista o institutie specializata in monitorizarea acestui segment. "Putem insa aprecia o anumita cifra tinand cont de informatii publice sau coreland informatii din sfera privata, cum ar fi plata directa pentru serviciul prestat (fee for service), pachetele de abonamente medicale (corporate subscription agreements) si relatiile contractuale cu sistemul public de asigurari
", ne-a declarat Doris Andronescu, director general al Sanador. "Estimand un numar de circa 500 - 600.000 de abonati, precum si o alocare bugetara pentru paraclinice ambulatoriu din sistemul public, ajungem la o dimensiune aproximativa a pietei de 200 - 250 milioane euro", este de parere Andronescu.
"Intr-un raport Eurostat se poate vedea care este ponderea diferentei dintre cheltuiala totala si cea publica cu sanatatea ca procent din PIB in diverse tari din Europa, ceea ce ne face sa credem intr-un potential al pietei private de sanatate romanesti estimat in jurul valorii de 1,5% din PIB, adica in cifre de PIB actuale la peste 1,5 miliarde de euro", explica Andronescu.

Asigurarile private, motor de crestere al clinicilor particulare

Pe langa serviciile medicale private, companiile de profil dispun sau se pregatesc sa lanseze asigurari private pentru persoane fizice sau clienti corporativi. "Lansarea asigurarilor de sanatate private pentru persoane fizice ramane in continuare in planul nostru pentru anul 2007. Pentru clientii corporativi, AsiLife, divizia de asigurari a MedLife, a pregatit doua produse cu preturi intre 30-50 euro, fiecare din cele doua produse asigurand preluarea cheltuielilor medicale ale clientilor. Noi apreciem ca in acest an asigurarile private de sanatate vor inregistra o crestere semnificativa, de la aproximativ 2.000 de asigurati la 15 - 20.000 de asigurati. Pentru anul 2007 ne-am propus ca AsiLife sa reprezinte peste 50% din aceasta piata", a afirmat Marcu.
"Centrul Medical Unirea analizeaza in continuare posibilitatea de a intra in piata asigurarilor private de sanatate, dar nu are nicio afiliere in acest moment, cu niciuna din societatile de asigurari", ne-a informat Sergiu Negut, director executiv Centru Medical Unirea.

Portret-robot al pacientului: 35-55 ani si venituri de peste 400 euro/luna

Desi se afla intr-un stadiu incipient,comparativ cu alte tari, serviciile medicale private din Romania au inceput sa prinda din ce in ce mai mult si in randul romanilor. "In ultimul timp
, in Romania a inceput sa se contureze din ce in ce mai vizibil o clasa de mijloc. Astfel, acum exista mai multe persoane decat in anii anteriori care sunt dispuse sa plateasca si pana la 100 de euro pentru o zi de tratament
intr-un spital sau o clinica privata, unde pot beneficia de ajutor profesionist si de aparatura de ultima generatie. Este de inteles acest lucru, din moment ce majoritatea spitalelor de stat se afla intr-o stare precara, chiar daca dispun de personal adecvat", ne-a declarat un oficial al unei companii farmaceutice prezente in Romania, care a dorit sa-si pastreze anonimatul.
"Cei care apeleaza la servicii medicale private sunt persoane intre 35-55 ani, cu un venit de peste 400 euro/luna si care prefera sa plateasca corect pentru a beneficia de servicii medicale de inalta calitate si profesionalism", a declarat Mihail Marcu.
In urma unui studiu realizat pe pacientii spitalului Euroclinic s-a constatat ca varsta medie a acestora este 37 de ani, din punct de vedere al limitelor de varsta acestea sunt o zi pana la 98 de ani." Majoritatea, adica peste 70% din pacienti, au studii superioare, restul sunt persoane cu studii medii sau doar primare. Mai mult de 11% sunt pacienti de alte nationalitati, din aproape 15 tari straine. 30% din pacientii Euroclinic sunt asigurati Medisystem", a afirmat Pana.

Legislatia in vigoare dicteaza trendul serviciilor medicale private

Serviciile medicale private din Romania pot cunoaste un ritm de expansiune evident, dar acest lucru depinde si de implicarea statului. "Evolutia pietei depinde foarte mult de legislatie, dar si de modul in care actioneaza statul. De exemplu, in Grecia si Turcia, acolo unde sistemele medicale de stat sunt de slaba calitate, s-au dezvoltat mari operatori privati, iar in tari precum Cehia sau Slovenia acestia s-au dezvoltat mai puttin", afirma Marcu.
Presedintele MedLife considera ca in Romania ar fi benefica o delimitare clara a ceea ce acopera asigurarile de sanatate de stat, precum si deducerea fiscala a cheltuielilor cu asigurarile private.
"Este incorect sa nu poti deduce din salariu cheltuielile pe care le faci pentru sanatate in sistem privat. Oamenii platesc o contributie de asigurare de sanatate la stat, dar pentru ca nu sunt multumiti de serviciile pe care le ofera sistemul de stat, apeleaza la clinicile private. Iar pentru suma din salariu pe care o platesc pentru serviciile medicale private, au platit si impozit la stat", spune Marcu.
Bogdan Pana considera ca segmentul medical privat din Romania mai are mult pana va ajunge la un nivel similar cu cel occidental. "Din pacate, piata serviciilor medicale private nu si-a atins inca adevaratul potential. In plus
, putem cu totii observa ca au fost necesari 15 ani pentru demararea investitiilor importante in sistemul privat de sanatate. Apreciez ca fiind benefica incurajarea din partea statului a investitiilor in sistemul sanitar privat. Cred ca numai in acest fel, dar si beneficiind de un mediu economic si legislativ stabil si stimulativ, piata va deveni din ce in ce mai atractiva", a conchis Pana.